Kryteria na poszczególne oceny

 1. Wzorowe otrzymuje uczeń, który:

  1. zawsze okazuje szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły, znajomym, członkom rodziny, kolegom i ich rodzicom.
  2. jest uczciwy w codziennym postępowaniu ( nie kłamie, nie oszukuje);
  3. przeciwdziała intrygom, obmowom i szykanom w zespole klasowym;
  4. zawsze, w miarę swoich możliwości, udziela pomocy osobom potrzebującym;
  5. w sposób kulturalny przejawia postawę asertywną wobec innych;
  6. zawsze przestrzega ogólnie przyjętych norm zachowania w miejscach publicznych;
  7. poszerza swój zakres języka ojczystego ( literatura, teatr, film);
  8. wykazuje się wysoką kulturą słowa: nie używa wulgaryzmów i obraźliwych słów, gestów, zwraca się po imieniu do kolegów, stosuje zwroty i formuły grzecznościowe;
  9. reaguje właściwie w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu innym;
  10. nie ulega nałogom ( nikotyna, alkohol, narkotyki);
  11. zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
  12. zawsze dba o higienę osobistą i estetykę własnego wyglądu;
  13. przejawia troskę o mienie szkoły;
  14. zachowuje się kulturalnie podczas przerw i reaguje na negatywne postawy kolegów;
  15. nie opuszcza żadnych zajęć szkolnych bez usprawiedliwienia i nie spóźnia się na lekcje;
  16. wywiązuje się bez zastrzeżeń z przydzielonych mu zadań przez szkołę, wychowawcę, organizację;
  17. reprezentuje godnie szkołę w olimpiadach przedmiotowych, konkursach, zawodach sportowych;
  18. rozwija swoje zainteresowania poprzez udział w szkolnych i pozaszkolnych kołach zainteresowań;
  19. interesuje się postacią patrona szkoły;
  20. aktywnie uczestniczy w życiu szkoły: uroczystościach, imprezach, bywa też ich inicjatorem;
  21. systematycznie odrabia lekcje, jest zawsze przygotowany do zajęć, osiąga maksymalne oceny do swoich możliwości i zdolności;

2. Bardzo dobre otrzymuje uczeń, który:

  1. używa zwrotów grzecznościowych w stosunku do wszystkich pracowników szkoły, kolegów, znajomych;
  2. przestrzega wymagań statutu szkoły i norm społecznych;
  3. może mieć do 5 godz. nieusprawiedliwionych;
  4. przejawia troskę o mienie szkoły;
  5. pomaga słabszym i młodszym kolegom;
  6. nie obraża innych, przeciwstawia się przejawom złego zachowania kolegów wobec innych;
  7. kulturalnie zachowuje się w miejscach publicznych;
  8. bierze udział w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych;
  9. przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą;
  10. przestrzega zasad higieny osobistej;
  11. nigdy nie ulega nałogom;
  12. bardzo dobrze wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
  13. nie spóźnia się na zajęcia szkolne;
  14. nosi odpowiedni strój;
  15. chętnie udziela się społecznie na rzecz klasy i szkoły.

 3. Dobre otrzymuje uczeń, który:

  1. opuścił bez usprawiedliwienia do 10 godzin bez usprawiedliwienia;
  2. punktualnie przychodzi na lekcje i inne zajęcia;
  3. przestrzega zasad dobrego zachowania w kontaktach ze starszymi i rówieśnikami;
  4. inspirowany przez wychowawcę bądź kolegów uczestniczy w pracach na rzecz klasy i szkoły;
  5. prezentuje pozytywny stosunek do nauczycieli i kolegów;
  6. nosi odpowiedni strój;
  7. nie używa wulgaryzmów i słów obraźliwych, naruszających godność osobistą;
  8. przestrzega przepisów bezpieczeństwa w szkole, w drodze do i ze szkoły, na wycieczkach
    i imprezach szkolnych;
  9. dba o higienę osobistą i estetykę wyglądu;
  10. prawidłowo reaguje w sytuacjach zagrożeniowych;
  11. nie ulega nałogom;
  12. rozumie i stosuje normy społeczne;
  13. szanuje mienie społeczne;
  14. pozytywnie reaguje na uwagi dyrektora, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
  15. nie odmawia udziału w pracach na rzecz szkoły i klasy;
  16. wykazuje się właściwą kulturą osobistą, właściwym stosunkiem do nauczycieli, kolegów i pracowników szkoły;
  17. nie obraża innych osób: słowem, gestem, czynem.

4. Poprawne otrzymuje uczeń, który:

  1. opuszcza zajęcia edukacyjne bez usprawiedliwienia, jednak ich liczba nie przekracza 25 godzin;
  2. sporadycznie spóźnia się na lekcje;
  3. nie angażuje się w pracę na rzecz szkoły, klasy;
  4. zdarza się, że jest nieuczciwy w codziennym postępowaniu;
  5. zdarza mu się nie szanować podręczników szkolnych, pomocy naukowych, sprzętu szkolnego;
  6. sporadycznie uczestniczy w akademiach szkolnych;
  7. czasem używa wulgaryzmów i słów obraźliwych przy jednoczesnym wyrażeniu chęci naprawienia swojego błędu;
  8. zdarza mu się łamać przepisy bezpieczeństwa w szkole i poza nią;
  9. zdarza się, że zaniedbuje higienę osobistą;
  10. na uwagi nauczyciela reaguje pozytywnie;
  11. nie wszczyna bójek, nie uczestniczy w nich;
  12. nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć;
  13. poprawnie odnosi się do nauczycieli, uczniów i pracowników szkoły;
  14. używa zwrotów grzecznościowych;
  15. czasem pomaga koleżankom i kolegom.

5. Nieodpowiednie otrzymuje uczeń, który:

  1. jest niezdyscyplinowany i arogancki, przeszkadza w prowadzeniu lekcji;
  2. wielokrotnie spóźnia się na lekcje;
  3. opuszcza zajęcia edukacyjne bez usprawiedliwienia, jednak ich liczba nie przekracza 39 godzin;
  4. często nie odrabia zadań domowych, nie przygotowuje się do lekcji;
  5. jego ubiór budzi zastrzeżenia;
  6. niszczy sprzęt szkolny i mienie społeczne;
  7. w sposób lekceważący odnosi się do nauczycieli, pracowników szkoły, rodziców, osób    starszych;
  8. jest agresywny w stosunku do rówieśników;
  9. lekceważy zadania przydzielone przez szkołę, wychowawcę, zespół klasowy;
  10. w codziennym postępowaniu nagminnie dopuszcza się kłamstwa;
  11. wykazuje lekceważącą postawę wobec symboli i tradycji szkoły, zakłóca przebieg uroczystości szkolnych;
  12. używa wulgarnych słów, obraźliwych gestów w szkole i poza nią;
  13. nie przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią ( wycieczki, spacery, wyjazdy, zajęcia na basenie);
  14. często zaniedbuje higienę osobistą;
  15. ulega nałogom;
  16. ma negatywny wpływ na swoich kolegów;
  17. lekceważy ustalone normy społeczne;
  18. nie podejmuje żadnych prób poprawy swojego

6.  Naganne otrzymuje uczeń, który:

  1. opuszcza zajęcia edukacyjne bez usprawiedliwienia, ma ich ponad 40 godzin nieusprawiedliwionych;
  2. nagminnie nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych – nie przygotowuje się do lekcji, nie odrabia zajęć domowych, wagaruje;
  3. nagminnie nie wykonuje poleceń nauczycieli;
  4. nagminnie nie realizuje zarządzeń dyrektora szkoły i ustaleń samorządu uczniowskiego;
  5. jest agresywny w stosunku do kolegów i pracowników szkoły;
  6. poprzez nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa w szkole i poza nią naraża zdrowie własne i innych;
  7. bardzo często zaniedbuje higienę osobistą;
  8. nagminnie używa wulgarnego słownictwa, przy jednoczesnym braku chęci naprawy swojego błędu;
  9. ulega nałogom;
  10. celowo niszczy mienie szkoły;
  11. wchodzi w konflikt z prawem;
  12. swoim zachowaniem w szkole i poza nią obraża honor szkoły i ojczyzny.